چرا خدا شیطان را خلق کرد و به او فرصت داد؟

آمار مطالب

کل مطالب : 1892
کل نظرات : 72

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 494
باردید دیروز : 2002
بازدید هفته : 2731
بازدید ماه : 2496
بازدید سال : 81624
بازدید کلی : 406322
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سید محمد سیداصیل
تاریخ : شنبه 9 مرداد 1395
نظرات

 

شیطان هم گفت که تلاش میکند تا همه انسانها را گمراه کند و از آن روز کار شیطان آغاز شد تا قدم قدم انسان را نابود کند.
 
نکته بسیار مهم در پاسخ این سوال این است که خداوند اجازه نداد که شیطان بر بنده هایش تسلط پیدا کند و آنهارا مجبور به گناه کند بلکه به شیطان گفت تنها تو میتوانی به افرادی تسلط پیدا کنی که آنها خودشان بخواهند از تو پیروی کنند،

یعنی خودشان در وجودشان زمینه گناه را ایجاد کرده باشند آنوقت تو میتوانی آنها را گمراه کنی: (إِنَّ عِبَادِى لَیْسَ لَکَ عَلَیهْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِین: در حقیقت، تو را بر بندگان من تسلطى نیست، مگر کسانى از گمراهان که تو را پیروى کنند.حجر/۴۲).
 
در تفسیر روح‏ البیان آمده است که شیطان‏ در وسوسه‏ ى خود، مراحلى را طى میکند:

ابتدا به کفر دعوت می‏نماید. اگر موفق نشد، به بدعت، اگر موفق نشد، به گناهان کبیره، اگر موفق نشد به گناهان صغیره، اگر موفق نشد، به کارهاى مباح به جاى عبادات و اگر باز هم موفق نشد، به عباداتى دعوت میکند که پایین‏تر است، تا شخص از مرحله بالاتر باز بماند.

(تفسیر نور(۱۰جلدى)،ج‏۱،ص۲۵۷) .

بنابراین فرمان شیطان، همان وسوسه ‏ها و دعوت اوست، «یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ». نه آنکه از انسان سلب اختیار کند تا انسان مجبور به گناه شود به همین دلیل از اطاعت او نهى شده است.

«لا تَتَّبِعُوا». از طرفی باید بدانیم که اگر فرمان شیطان در ما تاثیر میکند این نشانه ضعف ماست. هرگاه انسان ضعیف شد، وسوسه‏ هاى شیطان را همچون فرمان مولا میپذیرد؛ همانطور که میخوانیم: (مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ: هرکه از یاد خدا رخ برتافت، شیطانى براى او برمى‏ انگیزیم تا یار و همنشین دائمى او باشد.۳۶/زخرف).

پس دلی که از خدا تهى شد، جایگاه همیشگى شیطان‏ میشود، (لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ … یَکُنِ الشَّیْطانُ لَهُ قَرِینا: نساء/۳۸).

البته شیطان، حتّى خوبان را هم رها نمیکند. «فَوَسْوَسَ لَهُمَا» امّا هیچ سلطه‏ اى بر بندگان مخلَص ندارد. «إِلَّا عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ».

(برگرفته از تفسیر نور و المیزان). اگر خواستید بدانید بندگان مخلَص چه کسانی هستند به این مطلب که قبلا در وبلاگ مطرح شده بود رجوع بفرمای


تعداد بازدید از این مطلب: 466
موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








********به وبلاگ من خوش آمدید********* خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم . آمین یا رب العالمین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود